peugeot_3008_1605styp_215_jpg

Onderhoud & reparaties

Een betrouwbare garage voor al het onderhouds- en reparatie-werk aan uw auto. Tegen een eerlijke prijs.

Lees meer

Autofinanciering & Garantie

Een nieuwe auto financieren? U bepaald de looptijd, wij doen de rest!

Lees meer

Afspraak maken

Maak online een afspraak! Vul eenvoudigweg ons formulier in en wij nemen spoedig contact met u op.

Uw afspraak is pas definitief nadat deze door ons werd bevestigd.

Lees meer

PCA nieuws 24 11 2017 foto1 Deze Peugeot heeft de autowereld flink op z’n kop gezet. Niet alleen toen hij - meer dan een eeuw geleden - nieuw was, maar ook in de huidige tijd: er is nog nooit zó veel geld voor een Peugeot neergeteld als kortgeleden tijdens een veiling van Bonhams in Los Angeles. 

PCA nieuws 24 11 2017 foto2

Het gaat om een Peugeot L45 Grand Prix uit 1914, met chassisnummer 1. Zijn techniek brengt liefhebbers in extase. Hij heeft een viercilindermotor met een naar huidige normen gigantische inhoud van 4,5 liter. Inderdaad, elke afzonderlijke cilinder is meer dan een liter groot. Bij een nieuwe Peugeot 108 is zo’n zelfde liter is verdeeld over drie cilinders! Het enorme blok van de Peugeot L45 levert 112 pk bij slechts 2.800 toeren. De grote, zware motor draaide niet erg snel, maar wel heel krachtig. Grote stappen, snel thuis.

PCA nieuws 24 11 2017 foto3

Bijzondere motor
Wat de Peugeot L45 verder zo bijzonder maakt, is zijn motorconstructie. Eind jaren tachtig kwamen motoren met vier kleppen per cilinder in de mode. Tegenwoordig iets heel normaals, maar in 1914 had nog niemand hiervan gehoord. Bij Peugeot pasten ze het gewoon al toe op hun mooie blauwe racewagen. De kleppen werden zelfs bediend door twee bovenliggende nokkenassen, omdat de motor daarmee efficiënter kon draaien en dus meer vermogen kon leveren. Hoogstwaarschijnlijk was het voor het eerst dat er überhaupt zo’n constructie in een auto werd toegepast. Jazeker, de Franse autobouwers waren de meest innovatieve in die dagen. 

PCA nieuws 24 11 2017 foto4

Indy 500
De getoonde historische Peugeot is deze maand door Bonhams afgehamerd op ruim € 6,1 miljoen. Normaal gesproken geldt zo’n bedrag voor Ferrari’s en Bugatti’s. Het is een mooie indicatie van het belang van dit model, waarvan er zes zijn gebouwd en slechts twee nog bestaan. Eentje staat in een private collectie, dan andere is deze, die dus pas naar een nieuwe eigenaar is gegaan. Diegene heeft een auto gekocht met een klinkende historie. Alle vorige eigenaars zijn bekend en het is ook duidelijk welke races er in het verre verleden - tijdens de pioniersjaren van de autosport - mee zijn verreden. Dat was in het geval van deze Peugeot in de Verenigde Staten (in Europa woedde de Eerste Wereldoorlog), waar hij onder meer is ingezet voor de Indianapolis 500 van 1916 en 1919. Een winnaar was het niet, maar een belangrijke auto niettemin.

Uitgelicht

vacature mechanieker 

PCA merkspecialist pub bandendwissel 2018.10

Tijd voor nieuwe banden?

Afbeeldingsresultaat voor zomerbanden

Bent u aan nieuwe banden toe, dan bent u bij ons ook aan het juiste adres.

Kom langs of maak een afspraak voor de wissel van uw banden.


 We hebben aanbiedingen voor alle merken!

Nieuw in ons gamma: EuroRepar Reliance

 

Actiepagina

Aangesloten

 traxio


florent de geyndt

Bodegemstraat 37, 1740 Ternat
Tel: 0032 (0)2 5821439

info@florentdegeyndt.be

staticmap

PCA Merkspecialist

 

PCA: Gewoon Goed!

Lees meer

Waarom PCA?

  • Service hoog in het vaandel

  • Groot aanbod tweedehandsvoertuigen

  • Persoonlijke service

  • Klant is koning

  • Beste prijs

Onze Partners:

PCA nieuwsbrief

Vul uw e-mail adres in om onze nieuwsbrief te ontvangen:

E-mail adres:

Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om, zie onze privacy policy aan de onderzijde van deze pagina.

pca-airco-ventilatie

pca-voordelig-veilig